Destination Falkenberg arbetar ständigt med att öka kännedomen om Falkenberg och få fler att bli nyfikna. Här kan du följa vilka kampanjer vi gör.
I maj/juni körde vi kampanjen "Sommarens höjdpunkter". Den handlade om att presentera det fantastiska utbud av evenemang vi har i Falkenberg för att locka besökare hela sommaren. Annonserna kördes i hela Halland med omnejd.
Många barnfamiljer kommer till Falkenberg för att spendera en veckas semester på camping under högsommaren. Vi vill skapa kännedom om att Falkenberg är ett perfekt utflyktsmål även för en kortare vistelse över dagen eller helgen för familjen. Och då gärna när sommarlovet har börjat, innan högsommaren drar i gång. I kampanjen rullade olika förslag på dagsutflykter att göra med familjen i Falkenberg under juni.
2024 tog Falkenbergs kommun ett omtag kring nationaldagsfirandet. Evenemanget flyttade från Falkhallen till Gamla stan och blev en riktig folkfest. Kulturmiljöerna öppnades upp och det erbjöds en rad aktiviteter. Destinationsbolaget hade i uppdrag att marknadsföra evenemanget. Bland annat så genomförde vi en digital kampanj i Falkenberg och närliggande kommuner.
Traditionen med Falkenbergs Matdagar Roadtrip fortsätter! Det är ett bra tillfälle för oss att marknadsföra Falkenbergs utbud av gårdsbutiker, caféer och restauranger. Det är medlemmar i Falkenbergs Skafferi som kan vara med i själva evenemanget men insatsen spiller över på övrigt utbud. Det är destinationsbolaget som sköter all markandsföring av Falkenbergs Skafferi och dess event. Annonser kördes på Facebook, Instagram, digitala skärmar och E6-skylten. Löpande content i Falkenbergs Matdagars egna kanaler men även i FBG och Falkenbergs Skafferis kanaler såsom hemsida, SoMe och nyhetsbrev. Annonskampanjen kördes på ett större geografiskt område än förra gången med fina resultat. Störst intresse finns i Västra Götaland följt av Halland och Skåne.
Vi jobbar för öka kännedomen om Falkenberg som ett bra alternativ för sverigesemestern. Vi vill kommunicera tidigt i resecykeln, redan i drömmastadiet. Så i februari gjorde vi en kampanj där vårt mål var att människor ska bli inspirerade till att besöka Falkenberg i sommar. Trots att vårt primära fokus inte var att få folk att gå vidare till hemsidan fanns ett stort intresse att läsa mer. Vi såg en stor spridning på annonserna och intresset var som störst i Skåne och Västra Götaland.
Destination Falkenberg arrangerar Jul på Vallarna tillsammmans med FC Vin & Event. Det är destinationsbolaget uppgift att öka kännedomen om julmarknaden och locka besökare. För att lyckas med detta genomför vi en kampanj i både tryckt och digital media. Annonser kördes på Facebook, Instagram, digitala skärmar, rondellskyltar, E6-skylten samt i dagspress. Löpande content i FBG och Falkenbergs Skafferis kanaler som hemsida, SoMe och nyhetsbrev.
Meet a local är en artikelserie där vi porträtterar olika falkenbergare och hur de lever sitt liv. Kampanjen har två syften och riktar sig två olika målgrupper. Vi vill nå våra invånare och stärka Falkenberg som varumärke, bidra till ambassadörskap samt öka vetskapen om falkenberg.se. Vi vill också öka kännedomen om det ljuva livet i Falkenberg för potentiella inflyttare.
Destination Falkenberg arrangerar Falkenbergs Matdagar - Local street fest tillsammans med FC Vin & Event. Det är destinationsbolaget uppgift att öka kännedomen om eventet och locka besökare. För att lyckas med detta genomför vi en kampanj i både tryckt och digital media. Annonser kördes på Facebook, Instagram, digitala skärmar, E6-skylten samt i dagspress. Löpande content i Falkenbergs Matdagars egna kanaler men även i FBG och Falkenbergs Skafferis kanaler såsom hemsida, SoMe och nyhetsbrev.
Ett av våra uppdrag är att vi ska verka för att locka besökare när och där det inte är fullt. Vi jobbar därför aktivt med säsongförlängning. En insats gjordes under v. 34-38 med betalda annonser på Instagram och Facebook. Kampanjen var uppdelad på tre budskap: Behåll sommarkänslan, Foodiens guide till Falkenberg och 10 tips till en perfekt weekend. Annonserna riktades mot Göteborg/Västra Götaland.
Falkenberg har en ny nationell cykelled. För att öka kännedom om leden genomfördes en kampanj under juli-augusti 2023. En film togs fram som spreds i annonser på Instagram och Facebook. Vi hade även fysiska skyltar på Falkenbergs station, där leden börjar, från juni-augusti.
I maj/juni körde vi kampanjen "Sommarens höjdpunkter". Den handlade om att presentera det fantastiska utbud av evenemang vi har i Falkenberg för att locka besökare hela sommaren. Annonserna kördes i hela Halland med omnejd.
Ett av våra uppdrag är att vi ska verka för att locka besökare när och där det inte är fullt. Vi jobbar därför aktivt med säsongförlängning. En insats gjordes under vår/försommar med betalda annonser på Instagram och Facebook. Kampanjen "Så mycket sommar" lyfte fördelar med att besöka Falkenberg före högsäsong. Annonserna riktades mot Göteborg/Västra Götaland.
Under pandemin kunde vi inte genomföra Falkenbergs Matdagar. Istället skapade vi en variant i roadtrip-form. Istället för att mataktörer kom in till stan så uppmanade vi folk att åka runt till alla medlemmar i Falkenbergs Skafferi under bestämda dagar och gemensamma tider. Det blev så populärt att det lever kvar som ett event under påsken. Destinationsbolaget ansvarar för eventet som består av samordning av aktörer och marknadsföring i form av annonser både tryckt och digital media. Annonser kördes på Facebook, Instagram, digitala skärmar, E6-skylten samt i dagspress. Löpande content i Falkenbergs Matdagars egna kanaler men även i FBG och Falkenbergs Skafferis kanaler såsom hemsida, SoMe och nyhetsbrev.