Här hittar du riktlinjer för den grafiska kommunikationen kring vårt platsvarumärke, vår visuella identitet, olika versioner av logotypen och andra grafiska delar samt budskap och bilder som rör vår kommunikation.
Destinationsbolaget äger och driver ett antal varumärken med tillhörande plattformar och sociala kanaler. Har du några frågor eller tips på vad som borde finnas med på våra olika hemsidor? Kontakta vår kommunikatör Alex Bennheden
Destination Falkenberg arbetar ständigt med att öka kännedomen om Falkenberg och få fler att bli nyfikna. Här kan du följa vilka kampanjer vi gör för Falkenberg.
Destination Falkenberg har i uppdrag att lyfta det samlade evenemangsutbudet i Falkenberg. Vi jobbar på flera sätt för att evenemangen i Falkenberg ska vara välbesökta, läs mer om hur vi gör det nedan.
Varje vår trycker vi en besökskarta som delas ut till företag inom besöksnäringen och finns såklart på våra olika turistinformationer. Det är en behändig karta i fickformat som innehåller kartor över Falkenbergs tätort inkl. gatunamnsregister, Falkenbergs kommun samt kortfattad information om sevärdheter och besöksmål. Med kartans hjälp hittar besökare till just din verksamhet.
Storlek: 116 x 166 mm ihopvikt, 700 x 500 mm uppvikt
Upplaga: 25 000 ex
Utgivning: Maj 2024
Se pdf från 2023 här
Annonsmaterial:
CMYK:ade PDF-filer, 300 dpi (tryckkvalitet)
Frågor mailas till: rebecca.zetterlund@falkenberg.se
Sista bokningsdag: 2024-05-03
Sista materialdag: 2024-05-10
Helsida (110x155mm) = 27 500 kr
1/3 sida liggande 1 (10x50mm 1) = 3 000 kr
Modulannons (55x50mm) = 7 500 kr
Priserna är exkl. moms
Skicka bokningsförfrågan till: alex.bennheden@falkenberg.se
Skylten är till för att marknadsföra Falkenberg, samt Falkenbergs större idrotts- och kulturevenemang. En förutsättning för att boka marknadsföringsplatsen är att evenemanget vänder sig till en större publik och inte endast är av lokalt intresse i Falkenberg.
Placering
Skylten är placerad vid avfart Falkenberg C vid McDonalds med budskapssida riktad mot biltrafik i norrgående riktning strax innan avfarten. Avfarten leder vidare till väg 154 som är en av Falkenbergs större infartsleder och väg mot Ullared.
Exponering
Trafik i norrgående riktning förbi skylten uppgår i dagsläget till drygt 11 000 fordon per årsmedeldygn. För senast utförda mätning (ÅDT FORDON) besök trafikverkets hemsida.
Specifikation
Vepans totala mått B 4900 mm H 3650 mm (tänk på att inte lägga text etc. i kanterna) Vepamaterial för utomhusbruk med blockout-skikt, 0,65 kg/kvm. Kederband i ovan- och nederkant, 7,5 mm
Regler
Hyresperioden motsvarar en kalendermånad. Det är inte tillåtet att boka en längre sammanhängande period än en månad för samma evenemang. En viss del, dock inte mer än 10 % av det synliga måttet, får användas för sponsorreklam. Budskap som kan uppfattas som hets mot folkgrupp, pornografisk eller på annat sätt stötande är inte tillåtna.Destination Falkenberg förbehåller sig rätten att använda skylten för eget bruk under utvalda perioder och att fritt bedöma budskapets lämplighet.
Bokningsförfrågan
Fyll i formuläret här. Din bokningsförfrågan kan skickas tidigast 1 år och senast 1 månad innan planerad uppsättning. Du får en bokningsbekräftelse alternativt att skylten inte är ledig via e-post inom ca 5 arbetsdagar.
Avbokning
Du kan avboka senast 3 månader innan planerad uppsättning
Prisinformation
Avgiften är delad i 2 delar; en hyresavgift och en avgift för uppsättning och nedtagning. Därtill kommer en kostnad för produktion av vepa, som kan beställas av egen leverantör eller genom Destination Falkenberg. Samtliga priser är exklusive moms med reservation för eventuella justeringar. Faktura skickas från Destination Falkenberg AB. Produktion av vepa görs enligt specifikation ovan. Beställs vepa av egenleverantör skickas faktura från avtalsparten.Betalning sker i förskott för hela hyresperioden.
Hyresavgift
8000 kr per kalendermånad.
Uppsättnings- och nedtagningsavgift
1500 kr per budskap.
Produktionskostnad
4500 kr för beställning genom Destination Falkenberg. Tryckfärdigt original lämnas senast 3 veckor innan planerad uppsättning. Försenad uppsättning på grund av sent eller felaktigt inlämnat tryckmaterial påverkar inte hyresavgiften. Original skickas till turinfo@falkenberg.se
Tillägg
Vepan upphämtas senast en vecka efter nedtagning hos Destination Falkenberg eller hos vår leverantör. Vepa som inte upphämtats inom en vecka kasseras till en avgift av 500 kr. Om vepa som beställts av egen leverantör inte följer angivna specifikationer faktureras eventuellt uppkomna kostnaderna nyttjandehavaren.
Destinationsbolaget äger och driver flera digitala skyltar här kan arrangörer inte köpa sin plats men synas ändå.
E6-skylt
Vi driftar två digitala skyltar längs motorvägen, en i söder- och en i norrgående riktning. Dessa skyltar kan man inte köpa plats på. Destinationsbolaget väljer ut större evenemang som är reseanledningar till Falkenberg.
Digitala skärmar på Argus
Skärmarna används i första hand till att visa evenemang som sker i kommunen och andra hand bilder och andra budskap som rör platsen. Är du arrangör av evenemang och har din biljetthantering hos destinationsbolaget så lägger vi upp det automatiskt. Övriga är välkomna att skicka in en liggande jpg i format 1920x1080px. Håll bilden så fri från text som möjligt. Namn, datum, plats och biljetthänvisning räcker. Detta är en kostnadsfri service. Glöm inte att anmäla ditt evenemang till kalendern på falkenberg.se. Fyll i formuläret här - https://www.falkenberg.se/info/skicka-in-evenemang
Videovägg på Argus
På Argus finns även en videovägg med samma upplägg som ovan. Formatet är 3840 x 2160px
Digital skärm i Fegen
Är aktiv under sommaren när turistinformationen är öppen. I första hand inspirationsbilder och förslag på besöksmål i området.
Digital skärm vid Laxfiskestugan
Är aktiv under fiskesäsongen. Här visas information relaterad till laxfisket.
Destinationsbolaget samarbetar med influencers i syfte att marknadsföra Falkenberg och dess erbjudanden genom autentiskt och engagerande innehåll skapat av influencern. Målet är att öka medvetenheten, intresset och besöksfrekvensen till Falkenberg genom målgruppsanpassade samarbeten.
Destinationsbolaget samarbetar med Region Hallands besöksnäringsavdelning Visit Halland för att öka kännedomen om Halland framför allt på internationell marknad. Vi samarbetar kring kampanjer, pressresor och med att uppdatera appen A day in Halland.
Vi samarbetar även med Visit Halland för att hemsidorna kattegattleden.se och ätradalsleden.se ska vara uppdaterade. Vill du synas i dessa sammanhang? Kontakta oss nedan.
Destination Falkenberg har tagit fram ett gemensamt FBG-presentkort som företag i kommun kan ansluta sig till. I dagsläget är ca 80 företag anslutna inom en rad olika branscher. Läs mer och hitta information om hur du kan ansluta dig nedan.