Sedan 2025 har Destination Falkenberg ett nytt och viktigt uppdrag: att vara med och bidra till att öka inflyttningen till kommunen. Ett naturligt steg i vår förflyttning från att arbeta mest med destinationsutveckling till att omfamna en bredare platsutveckling. Det handlar om att berätta den större berättelsen om Falkenberg – inte bara som en fantastisk semesterort, utan som en plats att leva, bo och trivas på hela livet. En plats där hav möter skog, där entreprenörsanda möter gemenskap, och där det stora bor i det lilla.
Inflyttningsuppdraget syftar till att:
Många faktabaserade svar redan finns tillgängliga på kommunens hemsida. Vår roll är att göra det enklare att hitta rätt, kombinera fakta med känsla och ge människor anledning att drömma om ett liv i Falkenberg.
Vi riktar oss främst till platsvarumärkets prioriterade målgrupper – människor i närliggande regioner som redan har en relation till platsen, till exempel genom tidigare besök. Vi tror att den som haft en magisk sommar i Falkenberg kan vara mer öppen för att göra platsen till sin på heltid. Sommaren 2025 blir därför extra viktig. Då växlar vi upp kommunikation riktad till våra besökare som är här på plats genom olika insatser. Vi har lanserat den nya webbplatsen flyttatillfalkenberg.se, som ska fungera som ett inspirerande och vägledande nav för den som funderar på att flytta hit.
Inflyttningsarbetet vilar på fem ben:
Det här är ett långsiktigt arbete. Att få människor att byta plats kräver både logik och känsla. Vi tror på kraften i ett mänskligt möte, i berättelsen om en plats, och i möjligheten att forma sitt liv – precis som man vill.
Näringslivsenhetens kompetensförsörjningskampanjer
Har ditt företag svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens? Häng i så fall på kommunens kompetenskampanjer. En satsning som görs för att stötta företag i Falkenbergs kommun samtidigt som vi vill locka fler till Falkenberg. Företag som är med lyfts på kampanjernas webbsidor där besökaren ges möjlighet att klicka sig vidare till era webbsidor för att läsa mer om lediga tjänster och vilka jobbmöjligheter ni har. Målet är att öka antalet klick från personer som är intresserade av ett nytt jobb hos er.